Copy pakkaussuunnittelussa
Mihin copywriteria tarvitaan pakkaussuunnittelussa?
Pakkaus on tärkeä, mutta usein varsin alihyödynnetty media brändin äänelle. Uskon, että hassu, ilahduttava, liikuttava, symppis, idioottiselkeä, raikkaan rehellinen tai muutoin vaikutuksen tekevä pakkauskommunikaatio parhaimmillaan sinetöi ostopäätöksen.
Mitä aiemmin tekstisuunnittelija pääsee suunnitteluprosessiin mukaan, sen parempi. Ihannetilanteessa tekstisuunnittelu ei ole vain tietyn mittaisen lorem ipsumin korvaamista jollain sopivan pituisella lauseella, vaan pakkausdesign suunnitellaan lähtökohtaisesti yhdessä konseptina, jossa viestipuoli on myös huomioitu.
Yksittäisillä sanavalinnoilla on pakkauksessa ja tuotenimissä todellakin merkitystä. Vakiotaikatemppuni usein onkin turhan teolliselta kalskahtavien termien korvaaminen kansankielisillä ilmaisuilla (toki erilaisten asetusten rajoissa). Miksi pakkauksessa pitäisi puhua lihapyöryköistä ja perunasoseesta, kun kuluttajat syövät lihapullia ja muusia? Ostatko perunalastuja vai ihan vaan sipsejä?
Olen pitkän designtoimistokokemukseni ansiosta vihkiytynyt pakkauskommunikaatioon ja saanut keksiä kuluttajia ilahduttavia kuiskauksia eri kategorioihin aina shampoista jogurtteihin. Joskus pakkausviesti on päätynyt myös suoriltaan mainonnan pääviestiksi.
Autan mm. seuraavissa pakkauskommunikaation osa-alueissa:
· Tuotteen ja tuotevariantin nimeäminen
· Viisas viestihierarkia
· Bränditarinan jalkauttaminen pakkaukseen
· Taktisten tuoteominaisuuksien muotoilu brändin äänellä
· Kierrätysohjeiden selkeyttäminen