Palvelukuvaukset
Onko yrityksen palvelukuvauksen hyvä olla idioottiselkeä vai tarkoituksellisen epämääräinen?
Vaikka rakastan sanoilla kikkailua, lauseilla leikittelyä ja kielikuvia, olen pohjimmiltani suoruuden ja konkretian ystävä. Varsinkin, mitä tulee palveluihin ja niiden kuvailuun. Uskon, että jopa anarkistisuuteen asti menevä selkeys ja yksinkertaistaminen ovat juuri se juttu, joilla rakennetaan luottamusta ja erotutaan kilpailijoista.
Varsinkin B2B-puolella törmää usein arkuuteen puhua palveluista niiden oikeilla nimillä. Halutaan puhua laveasti kokonaisvaltaisia ratkaisuista ja kumppanuudesta – ei siitä, että bugit korjataan tai lattiat pidetään puhtaina. Ymmärrän, että harkitulla epämääräisyydellä halutaan kuvastaa palvelun laajuutta ja estää profiloituminen pelkkänä ongelmien ratkojina. Kuitenkin ilman konkretiaa palvelulupaukset jäävät hähmäisiksi. Varsinkin, kun kaikki muutkin lupaavat kumppanuutta ja ratkaisuja.
Kuluttajapuolella taas myydään sujuvaa//ihanaa/mutkatonta arkea tai muuta ylätason ihannetta tuotteesta riippumatta. Raikkaan radikaalia olisikin malttaa olla maalailematta ja mullistelematta kenenkään elämää tuotteen nimissä.
Omalla alallani olen huomannut arkuuden mainostaa mainososaamista. Se halutaan usein kätkeä jonkun muun termin taakse. Miksi mainonnan mainostaminen ujostuttaa, vaikka kaikki yritykset enemmän tai vähemmän sitä tarvitsevat?
Firmani nimessä oleva ’tekstisuunnittelu’ on herättänyt hilpeyttä ja kerännyt kiitosta yksiselitteisyydestään. Pyörittelin myös vaihtoehtoa Mainoskirjoittaja Paltemaa, joka olisi kaikessa retroudessaan houkutellut, mutta rajannut mielikuvia osaamisestani ehkä turhankin paljon. Silti ylpeästi mainosnainen! 😎
Miten oma tittelisi tai palvelusi kuuluisi, jos se olisi raivorehellisen konkreettinen?